Aina Gilabert: ‘El cartell de la Cursa, amb els complements que fan servir les corredores, vol transmetre un missatge d’unió’

Aina Gilabert, l’autora del cartell de la Cursa de la Dona Vicky Foods de Gandia 2025, és artista visual especialitzada en il·lustració i disseny gràfic. La seua carrera professional va començar quan va publicar “La guia dels esmorzars a la Comunitat Valenciana” en la editorial Saralejandria l’any 2022. Va crear el seu propi estudi de disseny, compaginant-ho amb la formació acadèmica. Actualment treballa amb diverses empreses com a directora creativa, dissenyadora, fotògrafa i il·lustradora, entre elles, “Els Magazinos” de Dénia o alguns ajuntaments valencians.
Aina Gilabert.

¿Com va sorgir l’encàrrec per a elaborar el cartell de la Cursa?
-L’encàrrec va sorgir a partir d’Instagram. Actualment és una de les xarxes que més connecta el món artístic amb tota la comunitat virtual. Vaig rebre un missatge i no vaig dubtar a acceptar. Els encàrrecs que tenen a veure amb la cartelleria m’encisen, perquè gaudisc molt del procés, siga amb el procés d’investigació o el de creació.

 

¿Com va ser el procés creatiu? ¿Vas tindre en compte o repassar els cartells anteriors?
-El meu procés creatiu comença amb una recerca d’informació sobre el tema, sobre el lloc, sobre el client i a més, sobre el tipus de cartells d’anteriors curses. És interessant veure l’evolució i la varietat de persones que han participat realitzant este cartell. Després, realitze diferents esbossos de propostes, els quals presente al client per a tindre una orientació per a la proposta final. Esta etapa és la més complicada, perquè pots encertar a la primera o pots tindre unes dues o tres correccions. Finalment, l’esbós seleccionat el treballe un poc més i realitze la composició de la il·lustració, amb este cas, i la tipografia. Aconseguint això, treballe la il·lustració final i presente la proposta al client.
Per a realitzar les il·lustracions he fet una simplificació dels elements que apareixen. Les ulleres, les esportives, el rellotge, la botella i els auriculars, estan posicionats de la manera més equilibrada per a formar un quadrat centrat. Per a donar volum als elements he projectat una llum des de l’esquerra que crea un ombrejat a la dreta dels objectes. Açò ajuda a visualitzar millor la il·lustració i comprendre que és una vista zenital i entendre cada objecte.

 

¿Quin missatge o moment vol reflectir el cartell?
-El missatge que vull transmetre és que totes les participants de la cursa tenim mil situacions diferents en la vida però a l’hora de córrer o fer una carrera compartim els mateixos complements bàsics. És un missatge d’unió i de simplicitat. Estos complements són els que ens preparen per a qualsevol repte i volia que el públic podera percebre’ls com una cosa motivadora i prèvia a la Cursa.

 

¿En quina tècnica està fet? ¿És una obra fàcil d’adaptar a internet i les xarxes socials?
-La tècnica és digital, concretament l’he treballada amb una aplicació que es diu “Illustrator” on treballes amb vectors, no píxels. Açò significa que pots reduir i augmentar el seu format tot el que vulgues, ja que mai ho veuràs borrós, perquè no és “pixela”. És una obra molt fàcil d’adaptar a internet, podria dir que la que més, perquè és molt versàtil, la pots desmuntar tota, adaptar a qualsevol format (quadrat, rectangle…), amb este cas jo no he sigut la responsable d’adaptar-ho a tots els formats, però si ho he deixat el més senzill possible per qui ho haja de fer.

 

¿Has fet alguns altres cartells per a altres esdeveniments?
-Sí! Durant l’any realitze cartells de tota classe, només l’any 2024 vaig dissenyar 9 cartells per a diferents empreses, associacions, festivitats de pobles, etc. M’encanta realitzar cartells amb temàtiques de la nostra cultura com festes de Moros i Cristians o fires sobre cultura gastronòmica. Sempre que els meus valors estiguen alineats amb la proposta solc acceptar el repte. Per la zona de la Safor podria dir que porte tres anys realitzant el cartell del Porrat de Sant Blai de Potries, i m’encanta trobar-me cada any amb una experiència nova i un estil distint a l’anterior.

 

¿Què et sembla una Cursa com esta? ¿Quins creus que són les claus del seu èxit?
-Una cursa amb un bon missatge sempre és positiu. És esport, és unió, és vitalitat i és equip. Pense que els seus factors d’èxit es reflecteixen a la perfecció eixe mateix dia. Este any vull experimentar-ho perquè és la meua primera vegada en esta Cursa, només ho he vist per fotografies i vídeos per a poder inspirar-me per realitzar el cartell. Així que, ¡espere viure-ho i gaudir-la este any!

 

Com a dissenyadora o il·lustradora, ¿t’agrada abordar els projectes amb el teu estil propi, o moltes vegades has de renunciar i adaptar-te a les indicacions o “recomanacions” dels clients? ¿Sols arribar a un acord, a un punt mitjà?
-Esta pregunta és un gran dilema per a una il·lustradora. Depén moltíssim de la teua personalitat, dels teus objectius i dels teus gustos. Normalment, els projectes t’arriben per l’estil propi que tens, però si no tens un estil definit, com és el meu cas, perquè no m’agrada quedar-me sols amb una opció, doncs propose diferents estils per tindre llibertat absoluta en resoldre els objectius del client. He tingut encàrrecs de cartells on la seua base és una pintura a l’oli sobre llenç, i altres, digitals amb textures. Varia molt el procés de creació quan canvia de tècniques però eixa varietat fa que mai em canse de il·lustrar. / Josep Camacho. 

Traducir