Els Cabanilles-Añó, una família esportista en el Club d’Atletisme Safor Teika

Javier i Carol són els pares de Xavi, de 12 anys, que compagina estudis i esport, internat en el complex educatiu de Xest, i de Paula, de 9 anys, que practica a l'escola del club però amb un caràcter no competitiu.
La família Cabanilles-Añó, al Jardinet, a Gandia.

Javier Cabanilles i Carol Añó, tots dos de 46 anys, i els seus dos fills, Paula (9) i Xavi (12), de Gandia, són una família molt aficionada a l’esport, tots ells en el si del Club d’Atletisme Safor Teika. Els pares, que són més de curses populars, ja formaven part del club quan van apuntar als fills com ‘piponets’ en l’escola d’atletisme i triatló.

Paula és aleví de primer any, i Xavi, que es decanta més pel triatló, està en la categoria infantil. El seu cas en el club no és únic, ja que són diversos els germans que entrenen i fins i tot competeixen amb l’entitat ‘grogueta’. Però Xavi s’ho ha pres molt seriosament, fins al punt que el curs passat el va començar en el Complex Educatiu de Xest, que té un centre de tecnificació esportiva. Està en règim d’internat, tot i que els caps de setmana torna a Gandia.

Per tal de compaginar els estudis amb l’esport, a Xest apliquen una estricta disciplina. S’alça a les 6.30 hores, esmorza i a les 8 h entrena durant una hora i mitja, a continuació es dutxa i comença les classes a l’institut, a primer de l’ESO, des de les deu fins a les 14.30 hores. Després, torna a la residència, menja, descansa i distribueix la vesprada entre estudi i entrenament. Sopa i torna a l’habitació, ja que els llums s’apaguen automàticament a les deu de la nit. En condicions normals es comparteix habitació, però este any no és així, per la crisi del coronavirus.

Els germans Xavi i Paula, i a la dreta, Xavi en una competició (Foto J. Cloquell)

El seu entrenador en el club és Carlos Ferrando, encara que a Xest també té uns altres dos monitors. Allà realitza tres sessions de natació i tres més atletisme, estes últimes combinades de vegades amb ciclisme. A més, quan arriba el divendres a la vesprada a Gandia el primer que fa és unir-se al grup d’entrenament de triatló del club en la piscina municipal.

«Al principi costa una mica, però si t’acostumes a la marxa gaudeixes, a més, allà s’ha d’estudiar si o si», assenyala Xavi sobre la seua nova experiència en l’internat. Respecte a la temporada tan atípica, Xavi recorda que, tot i el confinament domiciliari, va seguir entrenant, a l’igual que els seus companys de club, amb les pautes que els donava Carlos Ferrando per Instagram i per correu electrònic.

La seua progressió és bona, de tal manera que al desembre va fer un rècord de club en els 1.000 metres llisos, amb una marca de 2.52, batent el que tenia Àlex Blasco des de 1990 a la seua edat. Però té clar que vol orientar-se al triatló: «M’agrada combinar els tres esports, em resulta més entretingut, sobretot l’entrenament», apunta. Li agradaria estudiar el grau universitari de Ciències de l’Activitat Física i de l’Esport.

Un jove apassionat pel triatló
Sobre Xavi, Carlos Ferrando opina que és «un jove a qui li apassiona l’esport fins al punt que vulga dedicar-s’hi de manera professional». Tot i que té qualitats, Ferrando matisa que el triatló «és un esport de resistència que consta de tres disciplines, on hi ha molts factors que poden influir en la carrera d’un esportista, i el dia a dia és molt dur, per tant és molt atrevit encara predir la seua projecció». I sobre Paula, seguint amb la filosofia del club ‘groguet’, Ferrando indica que “està en edat de jugar i gaudir amb l’esport», encara que també ha participat en Jocs Esportius. El seu entrenador a l’escola és Bernat Pérez.