Salva Gomar: ‘Estar davant en el circuit comarcal requereix ganes, constància i sacrifici’

Salva Gomar, corredor popular del Club d’Atletisme Safor Teika, és va proclamar campió absolut del IV Circuit de Curses Populars de la Safor-Valldigna. És la tercera vegada que ho fa, després d'aconseguir-ho també en les edicions de 2016-17 i 2018-19. Per motius acadèmics, el corredor d'Almoines es va enganxar al circuit després de l'estiu, precisament en la carrera de la seua localitat. Va ser primer a Almoines, l'Alqueria de la Comtessa, Daimús, el Real de Gandia i Beniflà. Va quedar segon a Vilallonga, Ròtova i Beniarjó. Va entrar en tercera posició a Oliva ia Palmera, i en la carrera de Bellreguard va ser cinquè.
Salva Gomar, el dia de l’entrevista en la pista d’atletisme de Gandia. / J.C.

Amb 27 anys, Salva Gomar actualment oposita per a professor de Secundària. Tot i que és pràcticament imbatible en curses populars, ho manté com una afició que vol limitar a l’àmbit comarcal. Va començar a córrer fa huit anys, entrenat per Toni Herreros. En una primera etapa competia en migfons i cross, però després es va decantar per les modalitats populars, tot i que actualment també tira una mà al club quan el necessita, com en el passat campionat autonòmic de cross a Castelló.

¿Quant de temps dedica a l’entrenament?
-Normalment quatre dies a la setmana, alternant-los, i quasi dos hores, entre escalfaments i estiraments. Entrene pels voltants de Gandia, entre el riu, la platja… O pels camins entre horts d’Almoines o l’Alqueria de la Comtessa.

¿Per què es va incorporar al circuit després de l’estiu?
-Havia d’estudiar per a preparar un primer examen d’oposicions al qual em vaig presentar.

¿Mai s’ha plantejat el circuit de la Diputació o unes altres metes?
-No, la veritat és que la meua aspiració fins ara són només les curses de la comarca, i ajudar al club en el cross. Ara que s’ha acabat el circuit continue correns per a estar en forma, però sense més objectius.

Salva Gomar i Iván Ferrer, del Safor, en la cursa de Palmera. / Foto: Luis Villacañas.

¿Va fer algun càlcul per a guanyar el circuit, o va ser una casualitat?
-La veritat és que no, però vaig tindre bons resultats des de ben prompte, en agost amb la cursa d’Almoines. A finals de novembre ja podia sospitar que podria ser el campió, si completava el circuit i no tenia cap lesió.

¿De les curses que ha fet quina és la que més li ha agradat?
-La que vaig guanyar al meu poble, Almoines, perquè va ser la primera vegada que ho feia.

¿I la més complicada?
-En la de Bellreguard no em vaig trobar massa fi, vaig quedar cinqué. A més, van vindre dos rivals molts bons. Però el circuit és pla i està bé.

Gomar entra en meta en Palmera. / Foto: Nuria M. Pons.

¿Com planteja estratègicament les curses?
-La majoria són curses on ja conec el recorregut, per tant sé on tirar més, on afluixar… O si m’interessa que tiren uns altres i reservar-me per al final… Hi ha alguns circuits semblants, com Beniarjó i Beniflà, que estan sobre 8 km. Tampoc no és igual fer el Gran Fons d’Oliva en la tardor i de 12 km, que la cursa d’Almoines, en estiu i de 7,5 km.

¿Controla el temps amb algun rellotge o gasta algun tipus d’accessori o aplicació?
-No. La veritat és que no sóc massa maniàtic de la tecnologia en eixe sentit. Trobe que una vegada que coneixes el teu cos i les sensacions no és necessari tant d’aparell. A més jo no em dedique professionalment a açò. Ara bé, sempre és recomanable fer-se una prova d’esforç almenys una vegada a l’any. Jo simplement porte el rellotge GPS, i no sempre, per a saber la distància i no desviar-me del meu ritme.

¿Amb quins corredors s’ha «picat» més esta temporada en el circuit?
-Al qui més he hagut de seguir ha sigut a Raúl Millán, perquè ha fet un bon circuit, considere que ha sigut el meu major rival. Iván Ferrer, del club, també ha tingut una progressió molt bona a partir de novembre.

¿Com valora, en general, el circuit i la seua organització? ¿Milloraria alguns aspectes?
-L’organització ha millorat respecte a anys anteriors i no tinc massa queixa, si de cas convindria senyalitzar millor alguns encreuaments de les curses, encara que entenc que és complicat i de vegades no es pot arribar a tot.

Gomar també va guanyar la cursa del Real de Gandia.

En certa manera està marcant una època com a corredor popular. ¿Fins a quina edat creu que podrà mantindre este rendiment?
-Em note en forma per a un altre circuit, però estar davant sempre requereix ganes, constància i sacrifici. Però pense que sí, que podré estar uns anys més ahí.

¿Com veu la presència femenina en les curses del circuit?
-Ha anat millorant i augmentat, tot i que encara falten en les categories inferiors, com la junior. Hi ha moltes dones que corren en parella i amb amigues.

¿Què aconsellaria als aficionats que corren sense massa control?
-Crec que és fonamental tindre un bon entrenador que et guie, i no anar tu assoles «a lo loco». Un entrenador també et pot aconsellar sobre la tècnica de la carrera, per a no lesionar-te. Per tot açò, apuntar-se a un club és molt recomanable. / J. C.

Guanyadors de la general en el circuit 2019-20. Per l’esquerra Iván Ferrer (3r) i Salva Gomar, primer, tots dos del CA Safor Teika. / Foto: Kike Aracil.