Jhoel Faus: ‘En este club he trobat a gent de la meua edat per a entrenar i practicar triatló en companyia’

Jhoel Faus Ferrer (17 anys), atleta especialitzat en curses de mig fons i triatló, és una de les promeses del CA Safor Teika. Ha guanyat en diverses ocasions en la seua categoria la Cursa del Raval de Gandia. En maig va guanyar en categoria absoluta el triatló de Gandia i en juny el de la platja de Tavernes. Té una tercera plaça en un autonòmic de triatló. Estudia un grau mitjà de Formació Professional en Gestió Administrativa en el Col·legi Les Esclaves de Benirredrà. És el major de quatre germans. Està en el segon any de la categoria juvenil.
Jhoel, en la pista d’atletisme de Gandia. / Foto: J.C.

¿Com et vas decidir pel triatló?
-Volia fer esport, però no sabia exactament quin. Els meus tios feien triatló, i és una disciplina que t’obliga a entrenar quasi totes les vesprades. Així és que em vaig apuntar al club, perquè, a més, la pista la tinc molt prop de casa. D’això farà ja uns cinc anys, entrenant amb Carlos Ferrando.

¿Com és la teua setmana d’entrenaments?
-Ara entrene unes 15 hores a la setmana, unes tres hores al dia, en estiu algunes més. A la pista vaig dimarts (carrera i bici) i dijous, córrer. Dilluns i dimecres practique natació i carrera, i dissabte, bici i carrera. Diumenge descanse. Actualment estic preparant la Mitja Marató de Gandia i el Duatló de Xest, el 9 de gener.

¿En quin segment et sents més còmode?
-Trobe que despunte millor en la cursa a peu, i no tant en natació. Quan baixe de la bici, en la que es coneix com “cursa en fatiga”, se’m dóna bé. També disfrute molt l’entrenament en la bici.

Jhoel, en el triatló de Gandia. / Foto: V. Just.

¿Com valores la teua temporada passada?
-Va ser complicada, per les restriccions de la covid, i no vam competir massa. Però a nivell popular vaig guanyar els triatlons de Gandia i Tavernes. Guanyar a casa va ser especial, vore als meus companys quan vaig creuar la meta, i també en el de Tavernes, perquè hi havia molt de nivell. A més vaig córrer els 3.000 m.l, amb 8:52.

¿Com et planteges una competició de triatló?
-Has de saber en quin segment eres més fort. Trobe que la part més difícil i perillosa és quan has de baixar de la bici i hi ha un grup per davant. La cursa no es guanya per fer ràpid la transició, però sí es pot perdre per enganxar-te amb el mono, o enganyar-te amb les sabatilles. Al remat és una prova de resistència, però s’ha d’anar amb cap. D’altra banda, tampoc serveix tindre la bicicleta més cara.

¿Com van els estudis?
-Bé. No és fàcil traure temps per a tot, però m’organitze.

¿Cuides l’alimentació?
-Sí, trobe que sóc massa metòdic en això, sense aliments alts en sucre, ni processats…

¿Què tal amb l’entrenador?
-Jo vaig començar amb els menuts, i Carlos ja estava. Més que un entrenador és un amic, si tinc qualsevol dubte li pots preguntar, en el confinament vam fer entrenaments per Zoom… Sé que ha lluitat molt per traure l’escola de triatló endavant, i trobe que és un entrenador de 10.

¿Com veus al grup de triatló del club en esta temporada?
-Trobe que ja tenim un bon grup per a disfrutar i entrenar junts, sense més pretensions. Apuntar-se a l’escola de triatló és una bona manera de trobar a companys per a entrenar, sobretot de la meua edat. A més, hi ha companys que ja estan despuntant en competicions, com Joan Sastre, Xavi Cabanilles o Álex Albero. Una prova d’eixe nivell és que en l’ICAN Gandia el podi junior masculí el va copar el club. / Josep Camacho.