Loteria i rifes: il·lusió compartida, comboi i una font de finançament extra per al funcionament del club

Al llarg de la seua història, i com passa en nombroses entitats i associacions, el Club d’Atletisme Safor Teika també ha recorregut a la loteria com una font de finançament extra per a les seues activitats, amb el mètode de les participacions de dècims de la Loteria Nacional.
Un dinar del club en Foment de Gandia, en novembre de 2019. / Foto: J.C.

La loteria és una part important de qualsevol associació, en tant que ajuda a la seua economia. El club està abonat a un número de la Loteria Nacional, el 26.427, que gestiona l’administració del Duc de la Sort, a Gandia. D’una banda hi ha un grup de socis que juga durant tot l’any a este mateix número. I de l’altra, amb motiu del Sorteig Extraordinari de Nadal, el 22 de desembre, solen fer-se paperetes que ajuden a vendre les famílies dels xiquets inscrits en l’escola.

Aproximadament en els mesos d’octubre i novembre es lliura a cada família un taló de participacions, de manera igualitària, en funció del número d’alumnes apuntats eixe any a l’escola. El preu d’estes solen ser de 5 de euros, dels quals 1 euro és un donatiu del comprador cap al club. Per al Sorteig d’El Niño no es fan paperetes, perquè les vacances escolars suposen una dificultat per a gestionar la venda o el bescanvi de les paperetes.

Dalt, una papereta de rifa de 1986, i baix una participació de loteria per al Sorteig de Nadal de 2020.

D’altra banda, també s’han organitzat rifes. En ocasions estes han estat vinculades a números premiats de sortejos d’àmbit estatal. Però la majoria d’estes rifes s’han fet en actes socials com ara el dinar del club amb el qual es tancava la temporada (i que en els anys 2021 i 2020 no s’ha celebrat per la pandèmia), o després de la Mitja Marató de Gandia, amb productes o servicis oferits pels patrocinadors, i amb el tradicional sistema de tires de números, i extracció en directe, després de les postres, per part de “mans inocents”.

En tots els casos els diners obtinguts per estes accions han servit per a millorar el funcionament del club, que com a entitat sense ànim de lucre té obligació de revertir els seus beneficis en la pròpia entitat, per a les finalitats marcades. Però també la loteria ajuda a fer comboi, compartir una il·lusió, o, en el cas de la rifa, fer bromes, contar acudits, i en definitiva amenitzar un dinar. / Josep Camacho.