Els rècords de club: un al·licient per a superar-se

L’esperit de superació està estretament relacionat amb l’atletisme. Trencar marques, establir rècords, sempre ha sigut una constant en este esport. En l’escola d’atletisme del nostre club, on es prima més el joc, el respecte i el companyerisme, el caràcter competitiu és secundari. Ara bé, com a esportistes d’elit, tot i que continuen sent vàlids eixos valors, els resultats manen i defineixen el rendiment de l’atleta. És en este punt on s’ha de tirar mà dels números i dels rànquings per a comprovar si estem o no davant de vertaderes figures.
Claudia Martínez té dos rècords absoluts de club, en triple salt i en llargada. / Foto: Javier Cloquell.

Tot i que la World Athletics, la Reial Federació Espanyola d’Atletisme i les federacions autonòmiques com la valenciana publiquen els registres oficials de rècords, hi ha molts clubs que també elaboren les seues pròpies classificacions històriques. Este és el cas del CA Safor Teika, amb llistats que podeu consultar en la nostra ‘web’, en este enllaç, en totes les categories.

Ara bé, no sempre els rècords del CA Safor han estat tan a l’abast. Recuperar este rànquing i mantindre-lo actualitzat és una tasca de David Melo, l’actual director esportiu del club. Melo recorda que quan va entrar com a entrenador, en 2009, en el club s’havia perdut este costum d’anotar les marques més destacades. Cal recordar, per situar-nos, que en aquella època la nostra escola d’atletisme era més reduïda que hui en dia, amb apenes una trentena de xiquets.

Malgrat tot, ell es va proposar crear eixe fitxer, de manera totalment altruista, aprofitant també els seus coneixements sobre estadística, matemàtiques i informàtica. «Fou tot un treball d’investigació, però va pagar la pena», recorda Melo. Partia d’unes fulles antigues de principis dels anys 90 que li va lliurar dins d’una carpeta Toni Herreros, amb marques apuntades pel qui fora vicepresident del club i per Santiago García de Cáceres. «Estaven les categories absoluta i junior, però faltava la resta», assenyala.

Per a completar-les, va passar un mes d’agost de 2013 anant per les vesprades a la seu de la Federació d’Atletisme de la Comunitat Valenciana, consultant un per un els registres en els volums de paper. A més, es va recolzar en retalls de premsa comarcal que confirmaven eixes marques. «Toni Herreros va apuntar-ne alguns i també em va servir d’ajuda Pepe Clavier, que té molta memòria per a estes coses», afegeix Melo. Al remat, va bastir un registre prou complet. «Tindre un llistat de rècords és l’essència de qualsevol club, a més és una forma de motivar als entrenadors perquè traguen el millor dels seus atletes», opina Melo.

En els darrers 40 anys cap atleta del club ha sigut rècord d’Espanya, però sí hi ha tres autonòmics, que continuen en vigor, almenys fins a la data d’este article. Dos són en la categoria junior masculí, a l’aire lliure. Un és de Pau Roig, actual entrenador, en els 10.000 m.l. que va establir en 30:44.1 el 22 de març de 1997 a Burjassot. Un altre és el de 100 metres llisos de Luismi Sabater amb una marca de 10.54, aconseguida el 30 de juny de 1995 a Castelló. Un altre és en la categoria Sub14 masculina, amb els 17 segons per a completar els 150 m.l. a l’aire lliure d’Óscar Ferreres, el 26 de maig de 1991 a Dénia.

D’altra banda, David Melo també té dos rècords autonòmics. Un és junior, competint amb el Caixaontinyent-CAVA. Va ser en la prova dels 400 metres llisos, que va completar en 47.38, a Granada, l’1 de juliol de 2001. Un altre és absolut amb la selecció valenciana en el 4×400 a l’aire lliure, el 29 de juliol de 2000 a Pamplona, amb 3:09.68.

Ara bé, en esta nova època del Safor s’han batut diversos rècords absoluts de club, alguns vigents des dels anys 80, i a més a més amb atletes de la casa formats des de la base, cosa que també té el seu mèrit, com puga ser Claudia Martínez en salt de llargada i triple salt, Pilar Vázquez en 3.000 metres obstacles, o Maria Pérez en perxa. Alguns dels seus entrenadors, que abans han sigut atletes d’elit, també tenen al seu torn rècords de club, com Mar Morant, Bea Bosch, Pau Roig o el propi David Melo. / J. C.